Архів
Вівторок,
27 вересня 2022 року

№ 35 (19979)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Наша поштаПост здоров’я
  Версія для друку          На головну

Український медіапростір: камінь спотикання

Олег ГРИГОРЕНКО.

Неоднозначні оцінки викликав законопроєкт №2693-д «Про медіа», ухвалений парламентом за основу 30 серпня. До цього документа виникли застереження з боку суспільства, частини народних депутатів України та представників медіасередовища. Що ж стало в ньому найбільшим каменем спотикання?

ЯК ІДЕТЬСЯ у пояснювальній записці до проєкту закону, який підготувала група «слуг народу» на чолі з Микитою Потураєвим, схвалення такого документа є одним з неодмінних критеріїв для початку процедури вступу України до Євросоюзу. Серед впроваджуваних на вимогу ЄС правочинів — посилення захисту авторських прав у медіапросторі, розширення гарантій захисту дітей від шкідливого наповнення, встановлення прозорості стосовно власності ЗМІ, недопущення створення «кишенькових» засобів інформації місцевими органами влади тощо. Здавалося б, усе правильно і красиво. Та якщо прискіпливо і вдумливо вчитатись у рядки закону, то виникають тривожні думки…

Узяти хоча б пропоновані правовідносини в інформаційній царині, де регулятором виступає Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. Законодавці хочуть наділити її рядом безпрецедентних повноважень, аби втручатись у роботу ЗМІ. А саме: видавати всім їм обов’язкові для виконання приписи, наприклад про спростування інформації. Без суду, просто за рішенням Нацради. Судячи з наших українських реалій, остання може це зробити на вимогу якогось невдоволеного можновладця, якого перед цим видання чи телеканал «мав необережність» добряче розкритикувати, винести на очі громадськості його недоброчесні або й злочинні дії. Хто не виконає припису Нацради, той опиниться перед загрозою не лише призупинення діяльності на невизначений термін, а й повного закриття.

Чи можна назвати рівноправними такі «правила гри»? Сумнівно. Бо дуже це схоже на бажання влади закрити рота невгодним. Журналісти вважають, що законопроєкт є спробою упровадження цензури та узаконення імовірної атаки на незалежні ЗМІ під фальшивим прапором вимог ЄС. І передовсім на це вказала Національна спілка журналістів України. Її голова Микола Томіленко наголосив: «Автори та розробники законопроєкту «Про медіа» проігнорували базові зауваження журналістської громади, зокрема редакторів друкованих і онлайн-медіа».

Водночас шквал критики спричинили ті положення законопроєкту, в яких проглядається слід проросійського лобі в Українському парламенті. Стосовно цього заяву зробили і 34 народні депутати, яку оприлюднив Володимир В’ятрович, і низка правозахисних організацій. Вони вказали на очевидні послаблення для російської інформіндустрії, які, по суті, дають «зелене світло» для узаконеного повернення прихованої російської пропаганди в наш інформаційний простір.

Так, остаточне ухвалення законопроєкту №2693-д може нівелювати важливі норми чинного закону «Про кінематографію», які забороняють популяризацію і пропаганду у фільмах російських силовиків та органів влади. Отже, знову можуть повернутися на екрани фільми про «чесних і добросовісних» російських і радянських ментів та вояк, про «непідкупних» службовців держави-агресора, кінопропаганда про російську імперію, про «милих» російських дембелів і відставничків…

Що вже казати про те, що більшість акторів, які грають у цих фільмах, підтримали війну і вбивство українців! Але для них, виявляється, вигадали законодавчу шпарину. Ще сім років тому в Україні було ухвалено санкційний закон про укладення Переліку осіб, які становлять загрозу національній безпеці держави. Він зобов’язує Міністерство культури та інформаційної політики за поданням СБУ, Нацради і РНБО автоматично вносити артистів-рашистів до цього «чорного» списку. Тим часом нинішнім законопроєктом передбачено, що для ЗМІ його буде затверджувати на власний розсуд… Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, члени якої, йдеться в заяві, «за сім років існування Переліку неодноразово зривали засідання, щоб урятувати телеканали від покарання за показ фільмів з артистами-рашистами, внесеними до нього».

Однак і це ще не всі підводні камені законопроєкту «Про медіа». Окремі його норми дають дозвіл телеканалам і далі безкарно порушувати закон про мову, демонструючи фільми власного виробництва російською.

Допускається й фактичне зменшення української пісенної квоти на радіо. «У законопроєкті «Про медіа» порушення української пісенної квоти на радіо на 10% переводиться у розряд незначних порушень, за які взагалі не передбачено штрафів. Тільки за п’ять «незначних» порушень протягом року Нацрада з питань телебачення і радіомовлення зможе призначити радіостанції штраф. А у Нацради, як завжди, «не вистачатиме» часу та ресурсів, щоб відстежувати радіоефір.

Окрім цього, проєкт містить чимало інших послаблень, вигідних російськомовній медіаіндустрії, що шкодять національним інтересам України. Саме в цьому небайдужі співвітчизники вбачають законодавчу спробу «розмінування культурного кордону з росією», яка нині веде проти України широкомасштабну війну не тільки кулями, ракетами і снарядами, а й на пропагандистському та культурному фронтах.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Герої вже вдома!
Читати
Акциз на пальне відновлено
Читати
Електрики наразі вистачає
Читати
Свій завод боєприпасів
Читати
Стоять осторонь
Читати
Як здобути додаткову професію
Читати
Нові політв’язні путінського режиму
Читати





При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове