Архів
П’ятниця,
5 листопада 2021 року

№ 81 (19929)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:КриницяНаша пошта

Криниця

Сторінку підготував
Василь ПІДДУБНЯК.


Версія для друку          До списку статтей
  • Вітаємо ювіляра!

Поет від істинного Бога

Дмитру Iванову — 75

 

ПОЕТ Дмитро Йосипович Іванов народився 22 жовтня 1946 року в селі Тарасівка Новгородківського району на Кіровоградщині. Працював причіплювачем у колгоспі, співробітником кіровоградської районної газети «Зоря комунізму», старшим редактором Чернігівського науково-методичного центру народної творчості, робітником теплиці в радгоспі імені Фрунзе Чернігівського району, співробітником відомої газети «Гарт». Від 1991 року і до сьогодні — головний редактор чернігівської обласної газети «Гарт». Заслужений журналіст України.

Очолював Чернігівське обласне літературне об’єднання, Чернігівську організацію НСПУ.

Лауреат Республіканської премії імені М. Островського, Всеукраїнської премії імені І. Нечуя-Левицького, Міжнародної української премії імені Г. Сковороди, літературної премії імені М. Коцюбинського, обласної літературної премії імені О. Десняка. 2010 року за книжку «Село у терновому вінку» поет став лауреатом Шевченківської премії.

Більшість поезій — сюжетні, драматичні, створені на основі неординарних життєвих епізодів. Дмитро Іванов — майстер психологічного портрета; буденні побутові історії, зображені ним, стають ознаками часу і висвітлюють людину з її найхарактернішими рисами. Найчастіше звертається до жанру балади, розглядаючи болючі теми села. Окремі його твори перекладені російською, білоруською, башкирською, казахською, киргизькою, литовською, молдавською, болгарською мовами.

Дмитро Іванов — завше бажаний гість в редакції «Сільських вістей» і на шпальтах всенародної газети.

…Незабутній Борис Олійник назвав його поетом від Бога. Істинно справедливо! А от шлях у велику літературу і всенародне визнання звідти, з українського степового села Тарасівка. В одному з інтерв’ю поет розповів про це так:

«Я в дитинстві любив слухати розповіді старших. Вони малоосвічені або й зовсім неграмотні, але генетично вроджені інтелігенти. І тепер часто думаю: якби міг хоча б на десять відсотків так відобразити, як розказувала мама! Це фантастика! І як же мені шкода, що не записував того всього. Думав, що вони вічно житимуть.

Мама як почнуть, було, щось оповідати — я наче кіно якесь дивлюся. Такі у них образи були: пташечка — або радіє, або плаче, або вітається з людьми, сонечко красне, місяць ясний... Дуже багато пісень знали. І дід Овсій був у нас, і дядько Василь Мусійович Скороход — ходячі енциклопедії. Звідки вони брали отой живий, образний колоритний говір — не знаю. Десь воно з отого Тарасівського кореня, із степового. А ще ж «Кобзар» старі люди напам’ять знали. Ми, малеча, просто вбирали ту мову. На базарі мама купила якусь картину, де Катерина біля річки голову руками обхопила, а поруч малесенький Івасик лежить. І я часто журився, мені було їх страшенно шкода. Все чіплявся до старшої сестри Марусі, щоб вона мені почитала «Катерину». Так із поезією Тараса Григоровича і зростав. Тому ота велична премія — вшанування не лише мене як поета, а й роду мого, моїх односельців. Я в той день, коли мені вручали Шевченківську премію, дякував і Богу, і Шевченку, і батькам своїм рідним, і батькам моїм хрещеним у літературі — Івану Драчу та Борису Олійнику, що мене благословили і як зернину в долонях пронесли через десятиліття аж на вершину Тарасової гори».

Із роси і води вам, Дмитре Йосиповичу!

 

Білявий хлопчик в бiлiй льолi...

Білявий хлопчик в бiлiй льолi,

Немов метелик, з хати — пурх!

Залопотіли п’яти голi,

Аж закружляв качиний пух.

Сяйнувши щічками калинно,

Промчався вибриком крутим

І теплим дощиком невинно

Лопух за хатою скропив.

Над ним, де ранок змiв Стожари,

Такий манюнiй, з кулачок,

Заплутавшись в куделі хмари,

Гуде близенький лiтачок.

Це ж поки баба вийде з хати!

Мерщiй — на грушу, між гілля,

Та й спробувать літак дістати

Лозинкою iзвiдтiля.

Заліз. Не віриться й самому…

Але, де сердився літак,

Повисла в небі голубому

Пір’їна біло-золота…

То й що! Згори дивитись любо,

Як ген вітряк телят пасе,

Як степ рясний зеленочубий

На спинi марево несе.

До степу шлях такий широкий

Тече з-під груші, як вода,

І в щось дале-е-е-ке та високе

Якраз на обрiї впада.

Ага! Тож мiсто галасливе

Виднiється крiзь далину.

Яке ж то дивне та красиве!

І хлопчик руку простягнув.

— За стовбура тримайсь! Незграба!

Впаде! Розплющиться об шлях!

Мов гуска біла, човга баба

До груші з костуром в руках.

Взялися очі сивим глянцем,

Під ноги падають слова.

А хлопчик їй:

— Бабусю, гляньте,

Он дременув бичок з хліва.

— Ой, лишенько! — стриба кульгаво

Подвір’ям крик її душі…

Бичок обнюхує кульбабу,

Що золотiє в споришi.

Аж тут бджола, з кульбаби знявшись,

Збудила в крильцях спiв гнучкий —

І впав бичок, бджоли злякавшись, —

І засміялися качки…

Петрів батіг

Мов сонце, поле повновиде

Мені котнулося до ніг.

За ним,

як синій неба видих,

Залив большак

петрів батіг.

І тільки цвіт в зіниці вдарив,

В селі, де ніч пішла на спад,

Жіночий крик протужив хмари

І повернув мене назад…

Он журавель той крик запеклий

Підпер задимленим плечем,

І з-під ревкомівців, ще теплих,

Багряне полум’я тече.

Палають свитки домоткані,

Шаблями складені уряд;

Неначе глеки, на паркані

Відтяті голови горять,

Встромивши в голову ревкому

Сталеві погляди: мовляв,

Ну як тепер тобі самому?

Ти ж нас кріпитися вмовляв.

Тримайся, Петре!

Нам-то легше —

Ми вже сірієм, як граніт…

Полковник оком люто креше,

На чорношличників гримить:

— Ану ж бо, хлопці, швидше, цугом,

Не поволоком — так ривком

Тягніть сюди з повітки плуга,

Нехай покаже нам ревком,

Чи зможе землю він орати

Ту, що в хазяїна забрав.

Ач, як насупився, проклятий!

Наган розсудить, хто з нас прав.

Уже поживу вчули круки.

Радійте зустрічі, мерці!

Плюєшся, стерво одноруке?!

В ярмо його! В ярмо! Мерщій!

Ось так. Ну, годі зуби шкірить.

Ну що ви все: ги-ги, га-га?

Вдеріть із нього краще шкіри,

Сплетіть із неї батога…

Як шкіру дерли, вп’явсь зубами

В зомлілий батьківський поріг…

І над катовищем небавом

Розцвів страшний Петрів батіг.

Набивши люльку штуковинну,

Полковник з диму зашкварчав:

— Як зореш зараз десятину —

Живим залишу шкабарча.

А сам хлоп’я трирічне тузить,

Зловтішним давлячись смішком:

— Ану давай, червонопузе,

Погейкай тата батіжком.

— Не бійся, синку.

Скоро мама

Проснеться…

Сліз дарма не лий…

Давай пограємось.

Я — маня,

А ти — погонич мій малий…

…Рве голова ревкому спину

Й крізь регіт, що стриба кругом,

Шепоче:

— Зорем поле, сину,

Ти засіватимеш його!

Хлоп’я біжить за плугом кволе, —

Батіг вперед тільце схилив, —

І, сумно дивлячись на поле,

Поволі сивіють воли.

Рясний кривавий піт отерпло

Рілля ковтала…

Гув Дніпро…

І, мов червоний корінь,

вперто

Вростав у борозну Петро…

І нині

я згадав цей корінь,

Де поле радісне обліг —

Петрів батіг

а чи цикорій?

Петрів батіг!

Петрів…

батіг…

Ось і повернулася весна…

Ось і повернулася весна.

Знову повернулася додому.

Хвиля усміхнулась до весла,

Грім вклонився листу молодому.

Знову напинаються в землі

Саду підростаючого вени,

І гойдає гілочки малі

Мрія материнства сокровенна.

В ярового поля почали

Різатись молочні зубенята.

Повернувшись,

вчаться кочуни

Рідне небо крильми зупиняти.

Над рікою заячі борщі

Піднімають капловухі стебла,

І в туманах завтрашні дощі

їдуть в гості до нічного неба.

Знову повернулася весна.

Господи, я так тужив за нею,

Що, здавалось, туга навісна

Води поспивала під землею

І мене, змалілого, несла

Над пустельно-переблідлим краєм…

…Ось і повернулася весна

І в моїх обіймах розцвітає!

1982.

 

Версія для друку          До списку статтей

Із джерела мудрості

Ми мусимо навчитися чути себе українцями — не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіціальних кордонів. І се почуття не повинно у нас бути голою фразою, а мусить вести за собою практичні консеквенції. Ми повинні — всі без виїмка — поперед усього пізнати ту свою Україну, всю в її етнографічних межах, у її теперішнім культурнім стані, познайомитися з її природними засобами та громадськими болячками і засвоїти собі те знання твердо, до тої міри, щоб ми боліли кождим її частковим, локальним болем і радувалися кождим хоч і як дрібним та частковим її успіхом, а головно, щоб ми розуміли всі прояви її життя, щоб почували себе справді практично частиною його…

Іван ФРАНКО,український поет, прозаїк, драматург, літературний критик, публіцист.

 

При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове