![]() |
|
|
||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
Версія для друку На головну Стоденний рубіж земельної реформи Олена КОЩЕНКО.
Минуло сто днів од моменту відкриття в Україні ринку землі сільськогосподарського призначення: її можна продавати і купувати. Час підбити перші підсумки цієї реформи. Головне запитання: чи створила влада перед-умови, для того щоб захистити інтереси основи національної економіки — середнього класу на селі, яким є фермерство? Відповідь радше негативна. Законодавче підґрунтя У НІЧ із 30-го на 31 березня 2020-го парламентарі проголосували за закон про обіг сільськогосподарських земель, який став останньою умовою скасування мораторію на їх продаж. Документ, який підтримали 259 народних депутатів, набув чинності 1 липня нинішнього року. Згідно з ним, на першому етапі реформи купувати та продавати наділи можуть лише громадяни країни як фізичні особи. Але один українець має право мати у власності не більше ніж сто гектарів. Утім, тут не враховується та земля, якою громадянин володів до набуття законом чинності. З 1 січня 2024 року купувати сільськогосподарську землю набудуть права і юридичні особи. Але при цьому серед кінцевих власників мають бути тільки громадяни України, українські територіальні громади або держава. Тоді ж збільшується і частка землі, яку може мати у власності одна людина або кінцевий бенефіціар юрособи: до 10 тисяч гектарів. Закон про ринок землі забороняє купувати землю іноземцям. Питання її продажу особам без українського громадянства та іноземцям вирішуватиметься тільки на загальнонаціональному референдумі. Ухвалі цього закону передували численні й тривалі народні протести. Адже більшість співвітчизників не підтримує ринку землі. Принаймні вважають його не на часі в підточуваній тотальними злиднями Україні. Також законодавчим підґрунтям цієї реформи стали передача земель у комунальну власність об’єднаних територіальних громад та оприлюднення інформації про межі земельних ділянок Держгеокадастром. Зрештою у рамках реформи постановою Кабінету Міністрів №1013 від 22 вересня 2021 року було запроваджено електронні аукціони з продажу землі на базі системи «Прозорро. Продажі». Перші ділянки на продаж через такі торги вже виставили Львівська, Мукачівська та Берегівська міські ради. Київщина — у лідерах ЗА ДАНИМИ Мінагрополітики, від часу набуття чинності закону про продаж землі й по 9 жовтня поточного року включно в Україні було відчужено 28 288 земельних ділянок загальною площею 70,57 тисячі гектарів. Середня площа проданої ділянки — 3,56 гектара. За результатами реалізації реформи лідером є Київщина, де за перші сто днів уклали 2204 угоди купівлі-продажу землі загальною площею майже 3 тисячі гектарів. Найменше ділянок відчужено у Чернівецькій області — 467, сукупно це 299 гектарів. Середня ціна одного гектара землі сільськогосподарського призначення станом на 9 жовтня 2021-го дорівнювала близько 33 тисячам гривень, що значно вище її нормативно-грошової оцінки. Зі статистики бачимо, що співвітчизники (а загалом 7 мільйонів їх є власниками паїв) не квапляться продавати свої наділи. Поза сумнівом, більшість розуміє цінність і перспективу землеволодіння. Ось як прокоментував сто днів відповідного ринку секретар парламентського аграрного комітету Іван Чайківський: «Мене дуже радує, що все-таки мудрість наших українців набагато вища за чиїсь спекулятивні очікування. Не біжать українці продавати землю масово, і це дуже добре… Дух українства перемагає ринок землі: обирають оренду, а не торги. Сім’я, земля та воля — це три постулати, на яких тримаються українці, і ринок землі це підтвердив». Щоправда, як зазначають експерти, порівняно невелика кількість операцій із купівлі-продажу гектарів відбувається ще й тому, що майже всі паї нині перебувають в оренді. Навіть ті, хто хотів би і має змогу купити землю, не можуть цього зробити, оскільки люди здавали в оренду паї пересічно на 10-15 років. Хто дасть добрі гроші за землю, якщо ще 15 років не зможе нею користуватись? Продають наділи за запропонованою ціною тільки ті, кому терміново потрібні гроші. Мінуси для фермерів, плюси для спекулянтів ЩЕ ТОРІК у березні, під час протягування в парламенті відповідного закону, чого тільки його лобісти не обіцяли: і зростання ВВП, і надання різних фінансових інструментів фермерам, аби вони могли бути повноцінними гравцями на цьому ринку, і можливість простим людям її купувати, і кредити з мінімальними відсотковими ставками, і навіть створення Фонду з підтримки фермерських господарств, який відшкодує перший внесок… А що ж маємо нині? Якщо послухати можновладців, то вони реформою не нахваляться. Ще цього року в травні чиновники провели спеціальний Всеукраїнський форум «Україна 30. Земля», на якому глава уряду Денис Шмигаль спрогнозував, що після відкриття відповідного ринку настане «встановлення справедливості» та вже за перші три-п’ять років чи не вдвічі зросте вартість української землі. Своєю чергою радник глави Офісу президента колишній (2019-2020 рр.) міністр економіки Тимофій Милованов на цьому ж зібранні оптимістично заявив, що земельна реформа в наступні роки додасть у бюджети всіх рівнів близько 2 млрд доларів, або 1,5% ВВП. А це, мовляв, дасть змогу «потроху ставати всім багатшими». Втім, такого оптимізму (чи, радше, популізму) не поділяють чимало жителів країни. Бо агітаторами за ухвалення закону про продаж землі досі не зроблено практично нічого з раніше наобіцяного народу. Ті ж дрібні й середні фермери, які сьогодні, обробляючи менш ніж 40% сукупної площі вгідь України, виробляють понад 60% її валового сільськогосподарського продукту, створюють близько 200 тисяч робочих місць і ще й сплачують велику частку податків до місцевих бюджетів, тим самим тримаючи село, навряд чи з певністю можуть сказати, що відчувають себе захищеними державою у правах на землю. Експерти наголошують: у вітчизняному законодавстві бракує наріжного каменя реформи, що поліпшить доступ до кредитування малим і середнім фермерам. Верховній Раді конче потрібно ухвалити ще один важливий закон — про Фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві. Хоча свого часу фермерським господарствам, яких нині в нас налічується близько 32 тисяч, із високих трибун і обіцяли, що забезпечать їх «Доступними кредитами 5-7-9%», проте через низку законодавчих перепон так і залишили їх за бортом цієї державної програми з підтримки підприємництва. При цьому в законі про відкриття ринку землі не створено запобіжників од фінансово-рейдерських апетитів аграрних монополій. Ну що, скажіть, заважатиме їм придбати будь-яку площу, оформивши окремо по 100 гектарів на родичів, знайомих чи своїх працівників? А буквально за кілька років, коли на ринок допустять юридичних осіб і можна буде купувати вже по 10 тисяч гектарів, — реєструвати компанії десятками, аби на них скуповувати наділи? У таких обставинах місцеві фермери, які зараз орендують і обробляють більші чи менші поля, не матимуть змоги придбати цю землю, яку привласнять великі агрохолдинги. Фермерам залишиться або орендувати гектари в нового власника після появи такого, або шукати інші, або закривати бізнес. До речі, спекулянти з грошима вже ходять по селах і на підставних осіб скуповують землю. Відтак ці вгіддя здаються місцевим фермерам в оренду. На кону — національна безпека І ЦЕ ж іще не всі підводні камені нинішньої реформи. Влада хоч і клянеться не продавати землі іноземцям, однак фахівці стверджують, що у законодавстві створено лазівки, які це дозволять. Поза сумнівом, на українську землю завуальовано накинув оком і головний кредитор України — Міжнародний валютний фонд. Саме вимога ухвалити закон про відповідний ринок була однією з умов отримання Україною нових траншів. Та чи не найбільшим ризиком реформи є перспектива купівлі землі серйозними геополітичними гравцями, які потерпають од браку продовольства. Насамперед Китаєм. Як застерігають аналітики, це може становити загрозу національній безпеці України. Піднебесна вже має великі сільськогосподарські земельні масиви в Латинській Америці, Азії, Африці, навіть біля берегів Японії. Також небезпечним чинником є імовірність стратегічного союзу між Китаєм і Росією. Яка тоді буде гарантія, що східний сусід не використає через китайців земельне питання, для того щоб зашкодити територіальній цілісності України? «Земельна реформа в її нинішньому вигляді не має нічого спільного з інтересами України та українців. Закон зробить українців біднішими, бо він спрямований на те, щоб кількість фермерів, які обробляють землю, не збільшувалась, а зменшувалася. Нам потрібен ринок землі, а не дерибанний земельний базар. Українці повинні мати змогу не лише продати землю, а й купити її», — такий головний лейтмотив відгуків на стоденному рубежі земельної реформи користувачів соціальних мереж. Відповідальна влада повинна не підігрувати інтересам зарубіжних партнерів, а розвивати національний фермерський клас як основу економічного зростання нашої країни. Інакше «ринок землі» стане для України катастрофою. Версія для друку На головну |
З паливом таки проблеми?ЧитатиЗаплатять удвічі більшеЧитатиНа поїзд так просто не сядешЧитатиОбмежено кількість переказівЧитати«Відкрили» небоЧитати |