П’ятниця, 24 вересня 2021 року № 71 (19919)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19919/print.php?n=49933

  • Запитання — відповідь

Повернення непродовольчого товару

Ліна ПАСЬКО.

«Придбала у магазині пилосос, однак, скориставшись ним лише один раз, зрозуміла, що він не підходить мені за потужністю. Чи можу я його повернути або обміняти?» — запитує Ірина Д. із смт Вапнярка Вінницької області.

НЕВДАЛІ покупки трапляються з кожним. Іноді, купуючи товар у магазині, усе нібито влаштовує — і сукня гарно сидить, і взуття не тисне, побутова техніка за характеристиками підходить. А вдома дивишся на придбане неначе іншими очима і відразу сумнів закрадається.

Відомо, що, згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 року, у кожного покупця є право обміняти чи повернути куплений товар, якщо він з певних причин не влаштовує. Власне про обмін та повернення непродовольчого товару йдеться у статті 9-й Закону: споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Закон містить низку умов, при яких обмін можливий, — річ має зберегти так званий товарний вигляд, адже, найімовірніше, після обміну вона знов опиниться у продажу. Тому, згідно зі статтею 9-ю Закону, обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром, або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій), QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надісланий електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.

Якщо ж трапилося так, що на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться, виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Але нагадаємо, що не усі непродовольчі товари підлягають обміну та поверненню. Наприклад, такими є: зубні щітки, натільна білизна, постільна білизна, килимові вироби метражні, тканини, товари в аерозольній упаковці, парфумерно-косметичні вироби, перо-пухові, панчішно-шкарпеткові вироби, лікарські засоби та продовольчі товари (за винятком, якщо вони неналежної якості). Цей перелік не є вичерпним.

Отже, перед тим як здійснити покупку, добре обміркуйте її доцільність, практичність, зручність і чи радуватиме вона вас. Щоб потім не було так, як у жарті: придбала туфлі, у них зручно, але лиш... сидіти. Адже іноді трапляється, що купуємо не те, що справді треба, а те, що є у наявності чи імпульсивно хочеться.