П’ятниця, 9 серпня 2019 року № 63 (19710)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19710/print.php?n=43073

  • І сміх і гріх

Політична культура як вона є

Тетяна МАРИНКО.

Процес волевиявлення в нашій державі на всіх рівнях завжди проходить дуже динамічно, щоб не сказати «феєрично». Чого тільки не бачили українці за майже тридцять років регулярних передвиборних кампаній! І що ще побачать… Усі хитрощі кандидатів рух «Чесно» зібрав на виставці «гречкосійства», агітації та підкупу виборців.

«МУЗЕЙ передвиборчого трешу» (треш — жаргонізм, з англ. — річ чи явище, що викликає велике роздратування або огиду; сміття. — Авт.) — така назва експозиції, що відкрилась у Національному історичному музеї в Києві. Активісти за два місяці назбирали близько двохсот експонатів. Дещо знайшлось у фондах музею, долучилися політичні журналісти, також надсилали люди, коли почули про ідею. Кажуть, що вдома лежить купа «трешу» — старі пакети, газетки, в які щось загорнуто… «Є у нас і кепки від Зеленського. За 5-10 років і вони стануть історією», — філософствує екскурсовод.

Зберігаються тут помаранчеві шарфики-плакати «За!» Ющенка, сірникова коробка з «Блоком Литвина». Є відкривачка для пива «Янукович — наш президент» за 2010 рік. Ще одна агітація за екс-«гаранта» — «братський» лист із РФ.

Найдорожчий і чи не найкурйозніший експонат — дитяча гойдалка, що зображає подію на Чернігівщині. Депутат від «Народного фронту» поставив подібну на одному з дворів, а після виборів… демонтував.

Присвячено увагу дитячій агітації — канцелярське приладдя, ручки, щоденники із побажаннями гарно вчитися від кандидатів, депутатів, прем’єрів… А ось і «королі» агітації — продуктові набори. Вони ідеально працюють, якщо кандидат не може «взяти» ідеєю чи харизмою. Частим атрибутом є алкоголь — пляшка шампанського з наліпленим портретом. Красуються на виставці й іменні чашки і навіть паски з іменем депутата О. Фельдмана.

Окремого місця удостоївся «маршал гречка» Г. Корбан. Нагадаємо, кандидат від дніпропетровської партії «УКРОП» змагався за крісло у Верховній Раді по округу в Чернігові. Як передвиборний трюк використав добре знайому гречку, але в «промислових» масштабах. Були нап’яті намети з логотипом політсили, в яких роздавали пайки. Літо, спека, черги, як у радянські часи… Дехто, набравши передвиборної гречки, потім її перепродував. Кажуть, було роздано близько ста тисяч пайків. Увічнили цю подію в музеї портретом Г. Корбана в образі радянського маршала, під яким — мішки з крупою.

О. Довгий з «молодої команди» київського мера з цікавою славою Л. Черновецького застосував інший метод «турботи» — «швидку політичну допомогу»: роздавав тонометри з написом «ДОВГОГО життя і міцного здоров’я». А один нардеп подарував населеному пункту відділення гемодіалізу, яке нині не працює, іншому привіз купу речей… із секонд-хенду.

Відвідувачів, кажуть працівники, багато. І молодь, і пенсіонери. Побачене часто викликає сміх. Хтось ностальгує, згадуючи якісь цікаві випадки з життя, пов’язані з виборами. Хтось зізнається, що брав «гречку», але голосував «по совісті». До речі, кажуть в музеї, приходив навіть депутат Європарламенту. Ділячись враженнями, зазначив, що в Європі такого «трешу» нема, вибори там — досить нудний процес.

У нас, на жаль, поки що не навчились оцінювати політиків. Люди переважно обирають свого кандидата за рекламою, а не за змістом політичних програм, ба навіть їх не читають (задля справедливості, доступні вони переважно на офіційних сайтах, а який у нас стан «інтернетизації» населення і територій, всім відомо). Президентські перегони нинішнього року взагалі переросли в шоу — їх пам’ятатимуть за здаванням аналізів та дебатами на стадіоні, а не за суперництвом ідей. Дочасні парламентські вибори продовжили тенденцію, і тепер учасників художньої самодіяльності, шоу-бізнесу, спорту у Верховній Раді не менше, ніж фахових для депутатської діяльності людей.

Виставка триватиме до середини серпня. Тож якщо плануєте відвідати Київ, можете сюди зазирнути. Емоцій та спогадів отримаєте вдосталь!

На фото: серед експонатів — «іменні» пакунки із гречкою.