Вівторок, 2 липня 2019 року № 52 (19699)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19699/print.php?n=42718

  • З приводу

Люди їх не цікавлять

Устина ГРЕЧАНЮК.

СЬОГОДНІ у вітчизняному агропромисловому комплексі працюють понад 50 іноземних інвесторів, які контролюють більш як 3,5 млн га сільгоспугідь. Про це повідомив представник міжнародного проекту із моніторингу використання земель Михайло Амосов, котрий координує його в Україні та Східній Європі. За його словами, агрохолдинги мають можливість запропонувати власникам паїв більшу орендну плату, ніж фермери, тож вони витісняють мале і середнє фермерство з галузі. Якість ґрунтів, які обробляються більшістю із них, швидкими темпами погіршується. Про соціальну відповідальність агрохолдингів годі й казати: сільські території і люди, що на них живуть, їх не цікавлять.

Великі аграрні підприємства є й у Європі. Втім, максимальний розмір їхніх земель 60 тисяч га і таких на весь Євросоюз лише кілька. Здебільшого земельний банк великих за тамтешніми мірками агрохолдингів — 30 тисяч га. Тим часом найбільший в Україні агрогігант «Kernel» обробляє 550 тисяч га, кількадесят сільгосппідприємств мають земельні банки 60 тис. га.

Загалом же іноземні компанії орендують близько 10% українських земель. Але ця цифра не враховує умовно іноземних, тобто господарі яких українці, але зареєстровані в офшорних зонах. За словами М. Амосова, інвестують іноземці у наш агропромисловий комплекс аж ніяк не задля розвитку останнього. «Є чимало країн, які через нестачу або взагалі відсутність родючих земель, не можуть забезпечити своєї продовольчої безпеки, — пояснює експерт. — Водночас завдяки наявності інших ресурсів вони мають багато грошей, які й вкладають у наше сільське господарство задля власного майбутнього». Яскравий приклад такого інвестування — купівля агропідприємства «Мрія» державним інвестиційним фондом Саудівської Аравії. Сьогодні саудити обробляють 195 тис. га українських земель і таким чином зміцнюють систему забезпечення своєї країни продовольством. Нещодавно арабські інвестори озвучили ідею будівництва портового термінала і участі у розвитку української залізниці. На жаль, головне завдання більшості вітчизняних фермерів на сучасному етапі — виживання…