Вівторок, 4 червня 2019 року № 44 (19691)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19691/print.php?n=42476

  • АПК

Проблема з проблем

Устина ГРЕЧАНЮК.

БРАК робочих рук — велика проблема для аграрного сектору не лише України, а й усієї Європи. Остання вирішує її за рахунок українських заробітчан, а вітчизняні аграрії всіма можливими способами намагаються втримати працівників.

Чи не найбільше потерпають власники ягідних плантацій, на яких переважно застосовується ручна праця. Європейські фермери пропонують збирачам ягід кращу заробітну плату і кращі умови праці. Через це нинішнього року, за словами експерта аграрного ринку Олександра Хорева, більшість вітчизняних виробників ягідної продукції підняли зарплату мінімум на 20%. Водночас директор плодово-ягідного розсадника «Брусвяна» Ліліана Дмитрієва вважає, що далеко не всі фермери мають таку змогу. «Найвищі ціни сезонним робітникам сьогодні здатні платити українські виробники лохини. Щодо інших ягід, то навіть незначне підняття заробітної плати є можливим тільки у разі зростання відпускних цін на 30%, — пояснює вона свою думку. — Але тоді постане проблема збуту. Дорогу ягоду споживач не купуватиме у такій кількості, щоб фермер повернув витрати і отримав прибуток».

В Україні вже кілька тижнів триває ягідний сезон, але поки що на ринку здебільшого полуниця. Визрівання черешні затримується через похмуру дощову погоду. Станом на 21 травня 2019 року на найбільшому в західному регіоні гуртовому ринку ОРСП «Шувар» полуниці від виробників Закарпаття пропонуються по 30-35 грн/кг. Рік тому ягода коштувала на понад третину дешевше.

Ні завезти, ні вивезти

ДОРОГА державного значення Дьоміно — Олександрівка —Сватове на Луганщині з’єднує Троїцький район із центром України. Іншого шляху немає, адже залізничне сполучення там заблоковано з 2014-го. Біда, однак, у тому, як повідомляє ГС «Аграрний союз України», що цей стратегічний автошлях повністю зруйнувався. Через це місцеві сільгоспвиробники зазнають значних збитків, адже їм доводиться чимало переплачувати за доставку закупленої техніки, пально-мастильних матеріалів, добрив. Така ж ситуація з вивезенням із району врожаю готової продукції. Більшість перевізників взагалі не ризикують надавати для цього свої автомобілі. Страждають і місцеві жителі. Доходить до того, що вони не можуть купити найнеобхідніших продуктів і речей, зокрема й хліба, бо їх ніхто не хоче везти! Численні звернення підприємців і громадян до керівництва області результатів не дали. Тож аграрії направили листа керівництву держави з вимогою негайно втрутитись у ситуацію і налагодити нормальне сполучення між районом прифронтової області та іншими регіонами країни.