Вівторок, 11 вересня 2018 року № 70 (19617)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19617/print.php?n=40057

  • АПК

Ягода пробивається до сонця

Олександр
ВИНОГРАДІВСЬКИЙ.

Одеська область.

Об’єднати дрібних виробників ягід і плодів у сучасний кластер з переробкою та службою збуту в Біляївському районі вирішила компанія «Грін Ленд ЛТД», яка вже має подібний досвід на теренах сусідньої Вінниччини.

В ОСНОВІ проекту — започаткування та розвиток прибуткового бізнесу шляхом об’єднання виробників навколо основного підприємства, яке має надавати їм допомогу у вирощуванні, післязбиральній доробці та маркетингу продукції. «Для реалізації першого етапу нам потрібно інвестувати 69,2 млн грн, — розповідає Сергій Українець, керівник компанії. — Це буде підготовка ґрунту до садіння, створення інфраструктури та безпосереднє закладання ягідних культур на площі 40 га. Вирощувати плануємо суницю садову, малину, чорницю високорослу, а ще порічки та аґрус. Частина коштів піде на закупівлю техніки. Ягоди продаватимуться через мережі супермаркетів Одеси та інших міст. Уже у 2020 році передбачається створити комплекс післязбиральної доробки: буде проводитися попереднє охолодження та короткострокове зберігання ягід. На другому етапі проекту плануємо закладання кісточкових культур та будівництво заводу з переробки плодово-ягідної продукції».

Згідно з попереднім планом, ягідний кластер передбачає створення близько 450 робочих місць. Але є проблеми. Реалізація проекту неможлива без розв’язання земельного питання, скаржиться керівник «Грін Ленду». Єдина легальна процедура отримання землі на сьогодні — це відкритий аукціон. Суто юридично — це добре, але практика свідчить про відсутність прозорості на торгах. Там через тіньові механізми і за будь-які гроші землю намагаються викупити дуже багаті інвестори, кінцева мета яких — зміна цільового призначення сільгоспугідь для подальшої забудови. Аграрії, на жаль, таким компаніям не конкуренти.

Як варіант — передавання землі для створення фермерського господарства. Але в подальшому це спричинить низку обмежень у діяльності кластеру, адже щодо маркетингу фермерство не має таких широких повноважень.

Отже, ягідному виробництву не так легко пробиватися крізь буйний цвіт бюрократії укупі з мафією.