П’ятниця, 31 серпня 2018 року № 67 (19614)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19614/print.php?n=39943

Здрастуй, Нова українська школо!

Олена КОЩЕНКО.

Першого вересня у 16 176 школах країни за парти сядуть 3,9 мільйона учнів, яких навчатимуть 441 тисяча вчителів. Нинішній навчальний рік особливий, адже є роком старту реформи загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» (НУШ), упровадження якої починається з першого класу. З дорослішанням учнів Нової української школи відбуватиметься реформа і наступних рівнів. А завершитись вона має 2030-го, коли цьогорічні першокласники отримають атестати про загальну середню освіту. Так-так, вони навчатимуться 12 років…

Які нововведення передбачає Нова українська школа?

Курс на життєві компетенції

ЗОКРЕМА, передбачено поділ середньої освіти на три рівні: початкові класи — з 1-го по 4-й, базова середня школа — 5-9-й класи, та профільна старша школа, яка включає навчання в ліцеї або закладі професійної освіти, — 10-12-й класи.

Повинні змінитися зміст і методики викладання. Новий підхід передбачає партнерство і наставництво у стосунках між учителем і учнями (вони визнані законом уже як «рівноправні учасники освітнього процесу»), розвиток у дітей критичного мислення, самоповаги і впевненості в собі, а також «формування компетенцій, необхідних для вирішення життєвих проблем».

Один із принципів Нової української школи — партнерство між школою та батьками. Останні можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже — впливати на освітній та виховний процеси. Відтепер батькам легше буде контролювати фінанси школи. Усі навчальні заклади зобов’язані оприлюднювати свій кошторис та інформацію про витрати.

Цього року школа стає інклюзивною. Для учнів із особливими потребами створюються умови для навчання спільно з однолітками. Законодавство вже дозволяє брати помічника для педагога, а вчителі таких класів попередньо пройшли підготовку. Для таких дітей запроваджено індивідуальні програми розвитку.

Реформа освіти передбачає обов’язкове ведення навчального процесу тільки державною мовою, незалежно від статусу школи. Тобто навіть у тих закладах, де навчання проводилося мовами нацменшин і корінних народів України, навчальний процес повинен здійснюватися тільки українською мовою. У той же час гарантується, що особи, які належать до національних меншин або до корінних народів, можуть вивчати рідну мову в спеціальних групах.

Чи не найбільш обговорюваним нині у суспільстві є курс Нової української школи на життєві компетенції. Якщо казати простими словами, то головним завданням шкільних педагогів стане підготовка учня до дорослого життя.

Передовсім ідеться про прищеплення йому вміння застосовувати набуті в стінах школи знання та навички у професійному і приватному житті. Тож більшість занять буде присвячено не теорії, а практиці, розв’язанню тих чи інших життєвих завдань.

Учитель перенавчений і вмотивований

ЗАКОН «Про освіту» передбачає кадрову автономію. Тепер директор школи може самостійно призначати своїх заступників, приймати на роботу та звільняти педагогів. Окрім того, керівники шкіл (як і вчителі) уже приймаються на роботу за строковим контрактом. А директор школи обирається за конкурсом. Одна людина зможе відпрацювати на цій посаді не більше двох термінів по 6 років (якщо особа призначається на цей пост уперше, перший термін становитиме 2 роки). Відтак ця людина зможе обіймати інші посади в цій школі або ж брати участь у конкурсі директорів в інших…

Чимало новацій стосуються вчителів. Їм уперше дозволено самостійно визначати необхідну кількість годин на кожну тему і вибирати, як ці теми розкривати своїм учням. Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, вибирати підручники, методи, стратегії, засоби навчання. Серед методів застосовуватимуть ігри, соціальні, дослідницькі проекти, експерименти, групові завдання. І ще таке. Поки що за власним бажанням учителів просять пройти сертифікацію фахової придатності. У тих, хто підтвердить свою професійність, заробітна плата зросте на 20%.

Щоби цього року повноцінно запрацювала Нова українська школа, Міністерство освіти вже перепідготувало педагогів для початкової школи. На підготовку одного вчителя пішло 17,6 тисячі. Допомагають у цьому уряд Фінляндії і міжнародні організації.

Але вчитель-реформатор має бути й фінансово вмотивований. Згідно з прийнятим законом про освіту, мінімальна зарплата в нього повинна бути не менше чотирьох прожиткових мінімумів. Із липня цього року цей затверджений урядом показник становить 1777 гривень. Тож сьогодні навіть учитель-початківець без категорії має отримувати не менше 7108 грн. Чи можна сказати, що на професійному старті така зарплата є заманливою пропозицією для талановитого й амбітного педагога-реформатора? Безсумнівно, ні. Тож не дивно, що українські школи давно відчувають гострий кадровий голод на сучасних педагогів-новаторів.

Революційний стандарт початкової освіти

ПРОГРАМА навчання для цьогорічних першокласників просто революційна. Якщо раніше простір початкової школи був переважно дисциплінарним, то тепер він має стати таким, що розвиває і спонукає до пізнання і творчості, роботі в команді. Головна ідея: менше зубріння — більше спілкування.

Звичайних оцінок та щоденників не буде. Натомість запроваджується свідоцтво досягнення учня, у якому відображатиметься більше категорій: не тільки те, скільки слів дитина навчилась читати за хвилину, а й те, як вона, наприклад, розвинулась у справі вирішення конфліктів.

Безумовно, для цього потрібно змінити й саме освітнє середовище. Тому на 2018 рік на оснащення початкової школи уряд передбачив понад 1 млрд гривень, який був пропорційно розділений між усіма областями згідно з кількістю дітей, шкіл і класів. А далі сума мала ділитися: 40% — на нові навчальні матеріали, 40% — на нові меблі, зокрема мобільні одномісні парти, і ще 20% — на закупівлю нового комп’ютерного обладнання.

Проте цієї нібито й чималої суми все одно не вистачило б для всього освітнього шкільного простору України. Тому долучитися до фінансування для оснащення класів першачків зобов’язали й органи самоврядування на місцях.

Напередодні нового навчального року уряд відзвітував: кошти із держскарбниці надійшли областям у повному обсязі. А тим часом Нова українська школа, на яку батьки першачків покладали стільки надій і на яку з бюджету «вбухали» майже мільярд гривень, у багатьох містах, селищах і селах досі не забезпечена найнеобхіднішим. Подекуди в класах луна йде: немає ні розрекламованих урядом парт-трансформерів, ні шафок, ні пуфів, ні килимів для розвиваючих ігор. Про комп’ютерне обладнання вже промовчимо… Часом навчальний матеріал, а подекуди техніку та меблі, батьки закуповують власним коштом. Бо хочуть, щоб їхні діти вже навчались із застосуванням сучасних медійних технологій….

Зокрема, якщо не станеться якоїсь екстраординарної події, то 1 вересня доведеться навчатися, сидячи фактично на підлозі у напівпорожній НУШ, учням 1-Б класу курортного селища Лазурне на Херсонщині. «Ми не будемо сюди принципово заносити ні старих парт, ніяких старих меблів. Гроші виділені, Скадовськ має нам постачити ці парти. Ми будемо йти до кінця принципово», — запевнив батько першачка Максим Філін. Батьки учнів паралельного класу здались і погодилися на старі парти. За кожною з них школярі ще й сидітимуть учотирьох. Дітлахи вже тренуються гуртом їх пересувати, бо такої мобільності вимагає концепція Нової української школи.

Подібна ситуація в одній із шкіл Кропивницького, куди мають прийти 180 першокласників. Їх зустрінуть обдерті стіни, ошмаття від лінолеуму на підлозі та 35-річні парти. Батьки приголомшені не тільки такими умовами, а й відсутністю підручників і навчальних матеріалів.

Висновок інспекції шкіл Тернопільщини вміщується в одне речення: «Поки класи порожні, але у вересні все буде». У Товстолузі першачків чекає порожній клас без меблів і устаткування. Парти та допоміжне обладнання буцімто вже закуплені і чекають розподілу в сільраді, запевняє керівництво школи. У сусідніх Великих Гаях меблі в двох перших класах є, але старі. Там тільки чули про такий обов’язковий елемент навчального процесу, як інтерактивна дошка. Конструктори та килимки для фізкультури — це все, що спромоглися закупити для 12 шкіл цієї громади. «Зараз у нас проходять тендерні процедури із закупівлі обладнання. Все ми не встигнемо отримати до 1 вересня», — зізналася юрист Великогаївської сільської ради Марія Копит.

…Батьки вже пишуть заяви до прокуратури: куди поділися надані державою гроші? Міністерство освіти у зриві курсу на Нову українську школу звинувачує владу на місцях. «Це щось узагалі неприпустиме. Багато областей ще не освоїли до кінця кошти, і ці парти можуть надійти пізніше», — заявила міністр освіти Лілія Гриневич. А місцева влада виправдовується, що не змогла вчасно провести тендери — мовляв, то охочих не було, то учасники торгів оскаржували результати.

Чи в таких умовах має стартувати Нова українська школа, на яку суспільство має стільки сподівань? І в яку, зрештою, «вгачено» стільки державних грошей? Напередодні першого вересня це питання все ще залишається відкритим.