![]()
Права пасажирів літака Ліна ПАСЬКО. «Мій син із сім’єю збирається на відпочинок до іншої країни. Звісно, летітимуть літаком. З огляду на останні події щодо затримки рейсів в аеропортах проконсультуйте, які права мають пасажири у подібній ситуації. Адже, як кажуть, попереджений — значить, озброєний», — висловлює прохання Зінаїда Прокопенко з Дніпропетровщини. ТРАПЛЯЄТЬСЯ, що в житті не все завжди йде за планом, іноді через обставини, які від нас не залежать. Як-от у ситуації із затримкою чи скасуванням авіарейсів. Тому не зайвим буде знати свої права. Отже, якщо вам довелося не з вашої вини застрягти в аеропорту, авіаперевізник мусить про вас подбати. А саме, згідно з Правилами повітряних перевезень пасажирів і багажу, затвердженими наказом Міністерства інфраструктури України від 11.12.2012 р., перевізник повинен забезпечити пасажирів за встановленими нормами харчуванням та прохолодними напоями, надати можливість зробити два безкоштовні дзвінки або відправити телекс-, факс чи повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови, у разі затримки на строк: дві години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю до 1500 км; три години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю від 1500 км; чотири години або більше від запланованого часу відправлення рейсу. Якщо ж затриманий рейс відкладається на наступний день за тим, що передбачений розкладом і зазначений у квитку, перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт — готель — аеропорт. У разі, якщо затримка рейсу перевищує п’ять годин, пасажирам має бути запропоновано відшкодування вартості перевезення впродовж семи днів або зміну маршруту, яка повинна здійснюватися за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення — за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць. До речі, ця норма розповсюджується і на випадок скасування авіарейсу. Окрім того, відповідно до Правил, при скасуванні рейсу пасажири мають право на компенсацію згідно з п.п. 5, 6-м розділу 2-го, яка передбачена у розмірах: 250 євро — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів; 400 євро — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів; 600 євро — для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів. Утім, перевізник має право зменшити розмір компенсації на 50%, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого: на дві години — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів; три години — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів; чотири години — для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів. Також пасажир має право на компенсацію, якщо перевізник не попередив його у визначені строки про скасування рейсу. Проте Правила містять норму, що перевізник не зобов’язаний сплачувати компенсацію, якщо він може надати підтвердження того, що причиною скасування рейсу послужили надзвичайні обставини або непереборна сила, яким не можна було запобігти, навіть якби було вжито всіх відповідних заходів. У разі скасування рейсу і продовження пасажиром подорожі іншим рейсом або за іншим маршрутом пасажир має право на безкоштовне харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу; місце в готелі у випадку, якщо змушений чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей, чи коли час додаткового очікування пасажирами відправлення довший, ніж передбачалося; наземний трансфер за маршрутом аеропорт — готель — аеропорт; два телефонні дзвінки, або телекс-, факс чи повідомлення електронною поштою, якщо це дозволяють технічні умови аеропорту. І, звісно, коли «літак далі не летить», перевізник повинен надавати пасажирам на їхній запит пояснення щодо підстав скасування чи затримки рейсу. З метою забезпечення своєчасної пересадки трансферних пасажирів на стикувальні рейси перевізник за першої можливості повинен запропонувати їм альтернативні маршрути перевезення. |