Версія для друку До списку статтей Особливості національної освіти В.А. ШПАК. Попільнянський район Житомирської області. РЕФОРМУВАННЯ
системи освіти розпочалося в Україні ще у 1980-х, і, як мантра, повторювалася
теза про її прогресивність. Учителі змушені були дотягувати учнів зі
слабенькими знаннями до трійки. Введенням же 12-бальної системи оцінювання, на
мою думку, хотіли замаскувати масове неуцтво. Ситуація ускладнилась із
проходженням ЗНО, невтішність результатів якого ставиться за провину вчителю. А
як навчити учня, який не може і не хоче вчитися? Такої проблеми не бачу в
системі освіти інших цивілізованих країн, де учні складають єдиний державний
іспит. Це нескладний зріз із базових шкільних предметів. Своєрідний мінімум, з
яким випускник повинен залишити стіни школи. Постає просте запитання: а коли
нашому старшокласнику вивчати великі обсяги предметних завдань для здачі ЗНО?
Адже поточний шкільний курс досить насичений. Світова
статистика свідчить про те, що здатність учнів до засвоєння середньої освіти
становить в середньому 80%. В Польщі, приміром, після початкової школи, якщо
учень не хоче і не може вчитися, він надалі вивчає ремесла та промисли і
закінчує середню школу з володінням декількома професіями. Це нормально, адже
людська природа поділяється на тих, хто має пам’ять розумову і м’язову. А наша
шкільна система вганяє учня в напівакадемізм, непрофільність і починає
працювати сама проти себе. Бо частина з них не тягне таку програму, їм не
цікаво на уроках, вони порушують дисципліну, заважаючи однокласникам і вчителю.
Дуже слушно, що в новій шкільній доктрині вводиться в старших класах розподіл
за спеціалізацією. Та на мій погляд, це треба починати значно раніше. Принципу:
кому до книжки, а кому до лопати — потрібно знайти золоту середину. І всі від
цього тільки виграють: і здоров’я вчителя, і психіка учня. Щодо завтра.
Шкільне, освітнє, питання не в пріоритеті політичних партій і блоків, не в
риториці авторитетних постатей. Зрозумілим є те, що коли гармати говорять, то
муза мовчить. Музу штовхають на власний страх і ризик давати собі раду. В
сільській місцевості вчитель несе свій хрест — триєдину педагогічну мету:
робота в школі, обробіток городів, відгодівля живності. А в цілому
спостерігається картина, як із падінням рівня життя населення падає попит на
освіту і освіченість. Версія для друку До списку статтей | |