Вівторок, 22 серпня 2017 року № 65 (19510)
http://www.silskivisti.kiev.ua/19510/print.php?n=36524

  • Обережно: шахраї

Телефонна атака

Олена ГРИГОРЕНКО.

В Україні мало не розмаху епідемії набуло телефонне шахрайство. На гачок до злодіїв потрапляють люди різного віку і соціального статусу, які мали необережність відповісти на невідомий номер або надіслане СМС. Багато хто з них позбувся не лише коштів на мобільному рахунку, а й тих, що на той момент були на зарплатних і пенсійних банківських картках.

КІЛЬКА днів тому на мобільний телефон 56-річного жителя Знам’янки на Кіровоградщині надійшов дзвінок із невідомого номера. Він відповів. Чоловічий голос представився працівником банку, де в жителя райцентру була зарплатна картка, і повідомив, що впродовж доби службою безпеки банку зафіксовано три несанкціоновані спроби зняти гроші з його рахунка. Чоловік розхвилювався, адже саме отримав зарплату, а той, хто телефонував, порадив негайно заблокувати картку. Задля цього перший мав продиктувати номер своєї картки, затим код, який надійшов через SMS-повідомлення на телефон… Після того як житель Знам’янки виконав усі інструкції, його співрозмовник перервав зв’язок. А ще за хвилину чоловік отримав повідомлення, що з його рахунка списано всі кошти. Тільки тут він згадав оголошення, яке бачив у своїй банківській установі: «Шановні клієнти, ми НІКОЛИ не телефонуємо своїм клієнтам із запитанням, який номер вашої картки...»

Поліцейські відділки в областях просто завалені аналогічними заявами потерпілих. Як і від тих, хто «клюнув» на пропозицію нібито поліцейських «викупити» з тюрми родича, що скоїв правопорушення, або хто буцімто виграв автомобіль, за який просили всього лиш якнайшвидше сплатити податок. Або ж по доброті душевній відгукнувся на СМС-прохання нібито від знайомого на кшталт: «У мене проблеми, зателефонуй за таким-то номером, якщо він недоступний, поклади на нього певну суму і передзвони».

Крім того, на озброєнні в аферистів нині ще й комп’ютерні віруси, які спустошують рахунки мобільних телефонів. Як це робиться? А дуже просто. Надходить дзвінок начебто від співробітника служби технічної підтримки мобільного оператора з пропозицією підключити нову послугу або перереєструватися, щоб уникнути відключення зв’язку через технічний збій. Для цього абонентові пропонується набрати під диктовку код, який насправді є комбінацією для здійснення мобільного переказу грошових коштів із рахунка абонента на рахунок зловмисників…

Усіх способів виманити у довірливих громадян гроші через телефони, як мобільні, так і стаціонарні квартирні, не перелічити. На гачок шахраїв найчастіше потрапляють пенсіонери та жителі села. Ошукані і не ошукані (бо в потрібний момент не розгубилися і були поінформовані) люди обурюються: «Поліція про такі оборудки добре знає. Чому ж тоді шахраї залишаються непокарані? Невже не можна їх вирахувати за номером телефону?». Такі технічні можливості у поліції є, та от бажання це робити, судячи з усього, немає. Мовляв, у правоохоронців є важливіші завдання, ніж виправляти помилки безвідповідальних громадян.

Тож залишається тільки добре пам’ятати таку аксіому: в жодному разі не можна повідомляти невідомим особам свої персональні дані, зокрема номери та захисні коди банківських карток. І жодних винятків тут немає!