Архів
Вівторок,
13 лютого 2024 року

№ 7 (20051)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Соняшник
  Версія для друку          На головну
  • До джерел

Живи, самчикiвське мальоване диво!

Уляна ГЛІБЧУК.

МАЛЮВАТИ, як жити і дихати, уміли в давнину в селі Самчики Старокостянтинівського району Хмельницької області. Фантазійне райське дерево, чудернацькі журавлі, лелеки, а ще мальви, жоржини, що проростають із горщика. Це фрагменти дивовижного самчиківського розпису. Він жодним чином не конкурує зі славно­звісним петриківським, бо самодостатній і відносно «молодий» — у сучасному вигляді існує лише трохи більш як пів століття, але вже встиг знайти своїх прихильників, поціновувачів та послідовників. Бо витоки його в глибокій давнині. Це самобутнє мистецтво колоритного декоративного розпису, яким люди прикрашали стіни осель, щоб захистити себе від лиха і привернути жар-птицю щастя.

Самчиківський розпис, виникнувши безпосередньо в цій місцевості, поширився всією Україною. Тепер він відомий у багатьох місцях і на Східній Україні — Дніпропетровщині, Полтавщині, Луганщині, але уже в інших кольорах, мотивах, композиціях, техніках виконання тощо. Українці уміють творити красу там, де живуть.

Є в самчиківському розпису щось від писанкарства, щось від вишиванки, щось від гуцульських килимів. Він поєднує в собі традиційні місцеві українські елементи орнаментів з орнаментикою прадавніх племен, що жили колись на цій землі. Тут можна зустріти техніки, притаманні трипільській та черняхівській культурам, адже майстри із Самчиків, створюючи свою школу розпису, намагались зберегти в ній всю багатогранну історію України та її народу.

В давнину ця народна мистецька традиція поширилася із села Самчики Поділлям і Волинню. Після Другої світової війни занепала й була майже втрачена. У 1960-х роках український етнограф Олександр Пажимський (на фото) почав відроджувати самчиківський розпис. У нього були однодумці, четверо митців, які справою честі вважали популяризувати яскраву та самобутню самчиківку. Один із них — Віктор Раковський. Він очолив Самчиківську дитячу художню школу традиційного народного декоративно-прикладного мистецтва. Митці заново розписують хати в селі, малюють картини, вчать майбутніх майстрів цій техніці та всіляко популяризують забуту традицію. Отже, самчиківський розпис стає дедалі більше впізнаваним. «Часто у самчиківському розписі зображують дерево — життя, райське, казкове, — розповідає Віктор Раковський. — В основі композиції може бути горщик, з якого проростають квіти, писанка, птахи. Птахи — журавель, лелека; можна зобразити яструба і ворону, щоб показати, наприклад, хижість, зло; горобчика, якщо йдеться про хитрість».

Традиційними матеріалами, які застосовують майстри для своїх виробів, є чиста фарба — вохра і глина. Переважно використовують для тла своїх робіт білий колір — символ чистоти, краси, молодості та радості. Навіть якщо орнамент малюють на сірому, чорному або підсиненому тлі, білий обов’язково додають у основний орнамент — квіти, листя тощо. Сам візерунок здебільшого виконують червоним кольором, що символізує повноту життя, енергію, свободу. Чорний додається для підкреслення орнаменту та підсилення інших кольорів.

Художники-подвижники із Самчиків щиро вболівають за популяризацію мистецтва унікального розпису, перетворивши рідне село на мистецький об’єкт. Історико-мистецький проєкт «Нове життя самчиківського розпису» підтримав Український культурний фонд. Протягом трьох місяців митці розписали 11 місцевих об’єктів: паркани, муніципальні споруди — селищну раду і школу та приватні будівлі селян. Кожен малюнок на стіні як окремий витвір мистецтва і фотолокація.

Зараз, під час війни, здавалося б, не час звертатися до мистецтва, відклавши його до кращих днів. Проте ось яскравий приклад, що саме воно рятує людей під час тяжких випробувань. Самчиківка жива і допомагає!

«Страх через обстріли мене з’їдав, через нього я почала втрачати зв’язок із реальністю. Зрозуміла, що треба вирощувати позитив у собі — малювати щось яскраве, красиве. Що більше було страху, то більше хотілося жити, то яскравішими ставали кольори», — розповідає Ольга Машевська, народна майстриня із самчиківського розпису.

Вона й передбачити не могла, що для багатьох людей, які ховалися від нальотів у підвалах, її малювання теж стане своєрідним порятунком. 27 лютого 2022 року Ольга малювала тризуб із квіток і птахів, коментувала свою роботу, слухала новини, розмовляла з рідними. Увесь цей процес знімала на камеру та транслювала у соціальній мережі.

Трансляцію тоді побачили люди в підвалах та імпровізованих укриттях, бійці на блокпостах. І у своїх коментарях стали просити Ольгу знову й знову транслювати своє малювання, розмовляти з ними, бо це створює атмосферу домашнього затишку й безпеки.

«Традиції цього розпису дуже давні: яскраві квіти, намальовані на українських хатах, мали оберігати від усього злого. Хотілося, щоб малюнки захистили всіх нас і об’єднали», — розповідає художниця.

Ось така вона, самчиківка, — прадавня і вічна, невмируща і прекрасна.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Продовжено воєнний стан
Читати
Газ — тільки власного видобутку
Читати
Кажуть, що зменшили тіньову зайнятість
Читати
Захисники вдома
Читати
Подорожчали овочі, фрукти та молоко
Читати
Автокрадіжок поменшало
Читати
Допомагає природа
Читати
Iмовірні втрати продовольства величезні
Читати
Порти під прицілом
Читати
Авторинок пожвавлюється
Читати





При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове