Архів
П’ятниця,
9 квітня 2021 року

№ 26 (19874)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Весела світлицяНаша поштаСоняшник
  Версія для друку          На головну
  • Обережно: шахраї

Не впускайте в дім незнайомців

Підготувала

Маргарита СИТНИК.

Нещодавно до самотньої 83-річної жительки Рівного прийшов чоловік, який представився працівником газової служби. Він сказав, що проводить заміну лічильників на пільгових умовах. Розповів, що новий прилад обліку дасть змогу в кілька разів зменшити рахунок за опалення.

ПЕНСІОНЕРКА повірила (хоча, звичайно, лічильник не впливає на обсяг споживання газу) і зраділа такій перспективі. Тож впустила у помешкання візитера, який попросив у неї пенсійне посвідчення, оглянув лічильник і став «заповнювати документи». Далі пояснив, що сам лічильник буде безкоштовним, але потрібно заплатити 600 гривень за роботу із заміни приладу. Гроші треба внести у касу банку, то «газівник» узявся сам їх туди віднести, а потім прийти і виконати заміну. Порядок виконання роботи мав дивний вигляд, але старенька не запідозрила обману. Вона дала візитеру названу ним суму, а він тим часом сказав, що ще й огляне, чи все гаразд із батареєю. Постукав по ній і попросив господиню потримати під нею руку протягом п’яти хвилин, аби перевірити, чи не капає вода. Запитавши, де ванна, за хвильку повернувся на кухню і пообіцяв, що незабаром прийде й замінить лічильник.

Коли ж візитер полишив помешкання, жінка зайшла в кімнату і зрозуміла, що її обікрали: «газівник» забрав усі її заощадження. «Обдивилася все — грошей нема. Не знала, що робити, не розуміла, що коїться, і навіть забула, як у поліцію телефонувати», — вже згодом розповіла правоохоронцям потерпіла.

Того ж дня у Рівному розігрувалася така сама драма у домівці 79-річного пенсіонера. «Газівник» забив баки старенькому щодо заощадження коштів на теплі та газі й украв 17 тисяч гривень. За фактом двох крадіжок правоохоронці розпочали досудове розслідування у кримінальних провадженнях за частиною 3-ю статті 18-ї Кримінального кодексу (крадіжка, поєднана з проникненням у житло, інше приміщення чи сховище або що завдала значної шкоди потерпілому).

У «Рівнегазі», коментуючи ці інциденти, наголосили: всі працівники, які приходять до споживачів, мають посвідчення, в якому вказані прізвище і посада, є фотографія особи та печатка. І порадили у разі сумнівів одразу дзвонити за номером 104. Аварійні бригади виїжджають виключно на виклик споживача. Тож якщо прибулі представляються працівниками «аварійки», але ви їм не телефонували, то висока імовірність, що вони шахраї. Справжні газівники мають фірмовий одяг, за роботу готівки не беруть, а виписують квитанції. Всі розрахунки здійснюються лише на підставі квитанції та через банк.

До обговорення проблеми долучились і психологи. Вони відзначають, що найчастіше жертвами аферистів стають пенсіонери: через вікові особливості нервової системи літніх людей їх легше обдурити. У стресових ситуаціях у них критичне мислення «гальмує», натомість спрацьовує емоційна частина мозку, діють завчені «стратегії» поведінки. Наприклад, хтось подзвонив чи прийшов, особливо якщо представивсь офіційною особою, — йому потрібно довіритись і зробити те, що сказано.

Аби старенькі батьки чи родичі не потрапили у «розробку» аферистів, фахівці радять скласти для них порядок дій під час дзвінка чи візиту незнайомців. Цю інструкцію варто написати на папері і простежити, аби рідні її завчили до автоматизму. Скажімо, якщо телефонують із невідомих номерів, кажуть, що син/донька/внук/племінник потрапив у лікарню/поліцію тощо, і просять передати комусь гроші на їх порятунок, слід насамперед «вимкнути» паніку, покласти трубку і зателефонувати особисто цьому родичеві. Якщо з ним не встановлюється зв’язок (таке трапляється з цілком «мирних» причин: розрядився телефон, нема покриття, людині в цей момент незручно говорити…), то можна подзвонити комусь із рідних і пояснити ситуацію (але водночас не треба піднімати на ноги всю родину). З імовірністю 99% виявиться, що з «потерпілим» усе гаразд.

Якщо стукають незнайомці, насамперед необхідно запитати про мету візиту і попросити показати документи. Далі — уважно їх розглянути, бо шахраї можуть мати підроблене посвідчення, яким швидко мигнуть перед очима і сховають… У будь-якому разі слід старатися не розгубитись. Якщо починають маніпулювати, треба не соромитися викликати правоохоронців. Зазвичай, коли аферисти чують слово «поліція», вони тікають.

Окремо наголосимо: якщо приходять люди, називаються співробітниками банку/соцзабезу тощо і заявляють, буцімто в країні грошова реформа і вони проводять обмін чи вилучення «старих» купюр, — це шахраї. Всі операції з грошима здійснюються особисто їх власником у банківському відділенні.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Лікувати більше ніде
Читати
Знову обіцяють
Читати
Спиртозаводи розійшлися по руках
Читати
Накопичувальна система — вже цього року
Читати
Велике... крадівництво?
Читати
Ув’язнені державою-агресором
Читати





При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове