|
Версія для друку На головну Змієві вали Олеся КОСТЕНКО.  |
www.wikimedia.org |
На
південній околиці Києва подекуди добре видно залишки давніх земляних насипів,
які колись простягалися на сотні кілометрів. На Правобережжі вони тягнулися на
захід від Дніпра, а на Лівому березі — на схід. Це Змієві вали. Сліди їх можна
знайти не тільки в столичній області, а й на Житомирщині, Черкащині,
Чернігівщині, Полтавщині. ЧОМУ вони так називаються і хто та для чого їх збудував? На думку
археолога Артема Борисова, ця назва пішла з легенди. У Х — на початку ХІ
століть (учені схиляються до того, що саме в цей час були збудовані Змієві
вали) прості люди думали: таке грандіозне за масштабами будівництво не могло
обійтися без надлюдських сил. Так і народилася легенда про те, що давньоруські
богатирі здолали змія, який нібито жив біля Києва, впрягли його в рало і
провели височезну й довжелезну борону — вали. Призначенням
валів був захист княжої столиці — Києва від кочовиків, які, пересуваючись
степом, часто нападали. Володимир почав будувати вали вздовж Стугни, Сули,
Десни, цей напрямок продовжив Ярослав Мудрий. Судячи з такого розташування,
можна сказати, що укріплення виправдали себе. Недарма лінії цих валів збігаються
з оборонними лініями пізнього середньовіччя та Нового часу. Навіть перед Другою
світовою війною захист Києва проходив тими ж місцями. Дивує, як у
той час можна було збудувати такі масштабні споруди, адже їх спершу потрібно
було спланувати. Звідки взяли людей для всього цього? Дослідження вказують на
те, що давньоруські князі мобілізували на будівництво близько чотирьох тисяч
чоловік, відірвавши їх від сільськогосподарських робіт та ремісництва.
Будівничі копали землю рильцем — дерев’яною лопатою із залізним окуттям, а
дерева вирубали сокирою — оце й увесь інструмент у той час. Але технологічний
процес був продуманий та відшліфований до найменших дрібниць, тому робота
просувалась, як на ті часи, досить швидко. Мабуть, тому люд і був певен, що без
допомоги якоїсь містичної істоти не обійшлося. Вважається, що копачі жили у
тимчасових таборах і постійно пересувалися. У долинах річок паслася худоба, яка
їх годувала. Будуючи
Змієві вали, наші пращури використовували попередні укріплення скіфських часів.
Так, в оборонну лінію було вписане скіфське городище Круглик поблизу Києва.
Науковці посилаються на те, що на той час уже існували складні інженерні
споруди — Десятинна церква, Софія Київська, тобто досвід у будівництві був.
Можна припустити — запрошували майстрів-інженерів із Візантії, які допомогли
спланувати, налагодити процес побудови укріплень та їхнє обслуговування. Змієві вали
мали вигляд стіни з дерева та землі і довгих насипів. Вони не були унікальним
явищем. Китайська стіна, скажімо, це також довгий вал, зведений із каменю. Вали
були і на військовому кордоні Римської імперії. Відомо про
різні функції ліній оборони. Коли звели лінію по Росі біля Білої Церкви,
Корсуня, Богуслава, то лінії по Стугні втратили своє військове значення. Вали
поступово просувалися на південь — так Київ відгороджувався від Степу.
Наприкінці ХІ — на початку ХІІ століть звели останній вал на Росі, після чого
система оборони змінилася. Зараз
активні дослідження Змієвих валів припинилися, що непокоїть істориків та
археологів, зацікавлених у тому, щоб відшукати тимчасові поселення будівничих і
тих, хто обслуговував ці вали. Нові дослідження дали б нові відомості про ті
часи. Проте наразі вдалося лише зафіксувати рештки валів. Відповідна
документація стане основою програми щодо охорони цієї історичної пам’ятки. А
так території, де зафіксовані стародавні оборонні укріплення, невиокремлені із
сільськогосподарських земель, лісництв, що негативно позначається на їхньому
збереженні. Версія для друку На головну |
- З повідомлень інформагентств
Перспективи туманні Читати«ЗЕЛЕНА» влада з усіх сил намагається
намалювати красиву картинку «квітучої України» після запровадження ринку землі
(відповідний законопроєкт перебуває на розгляді ВР у 2-му читанні). Однак, як
кажуть, не все так однозначно. У Нацбанку не беруться прогнозувати, що
станеться після скасування мораторію і переходу до нових земельних відносин.
Зокрема, заступник голови НБУ О. Чурій заявляє, що припливу іноземної валюти
для купівлі сільгоспугідь, імовірно, не буде, виходячи з положень проєкту
документа. «Поки що ми не зовсім розуміємо, який буде ринок землі, і нам дуже
важко робити якісь прогнози, — наголосив посадовець. — Потрібно мати на руках
кінцевий варіант реформи і звідти вже щось прораховувати».
Набирають заручників? Читати15 ЛЮТОГО Прикордонне управління
Федеральної служби безпеки РФ заявило, що затримало в Азовському морі
українське судно з чотирма нашими співвітчизниками на борту. Згідно з
повідомленням російської сторони, рибалки начебто не мали документів, на борту
був незаконний улов. Представництво Президента України в Автономній Республіці
Крим повідомило, що відстежує ситуацію, підкресливши необхідність визначення
позиції щодо правового статусу Азовського моря і Керченської протоки, а
прокуратура АРК порушила кримінальне провадження за фактом незаконного
захоплення судна з нашими громадянами. Нагадаємо, раніше контррозвідка СБУ
заявила про порушення норм міжнародного права співробітниками ФСБ щодо
українців, які ловлять рибу в азовській акваторії.
Заробили більше ЧитатиУ НАЦІОНАЛЬНОМУ банку порахували обсяг
приватних грошових переказів із-за кордону за минулий рік формальними та
неформальними каналами: близько 12 млрд дол. (торік — 11 мільярдів). З них
через системи переказу коштів надійшло 2,3 млрд дол. Найбільший обсяг — 18% —
зі США, далі йдуть Ізраїль (14%), Італія (9%), Польща та РФ (по 7%), інші 219
країн (45%). Водночас з України надіслано 0,6 млрд дол. загалом, із них 0,4 млрд
— через системи переказу коштів: в РФ — 31%, у Грузію — 11%, в Азербайджан —
6%, у Китай та Узбекистан — по 5%, в інші 195 країн — 42%.
Ловитимуть «на живця» ЧитатиДОТРИМАННЯ Правил дорожнього руху, зокрема
пропуск спецтранспорту, який їде на виклик, — на жаль, на наших дорогах і досі
проблема. Аби виявити несумлінних водіїв, Міністерство внутрішніх справ
вирішило влаштувати двотижневі профілактичні заходи «Увага! Спецсигнали!».
Машини «швидкої» та ДСНС, які їдуть на виклики з відповідними маячками та
сиренами, супроводжує патрульна поліція, котра перевіряє, чи пропускають їх
інші учасники руху. За кілька годин патрульні виписали 64 адмінпротоколи на
водіїв-порушників. Додамо, що всім учасникам руху слід бути пильними та
уважними не тільки впродовж профілактичних заходів, аби не «попастися», а завжди,
адже спецтранспорт квапиться на виклик, бо хтось потребує допомоги, і втрачений
час може коштувати людині життя.
Будьте обережні! ЧитатиЗА ІНФОРМАЦІЄЮ Держслужби з надзвичайних
ситуацій, 13 лютого поблизу гори Драгобрат у Карпатах загубились одразу п’ять
туристів: громадянка Литви, а також троє киян та полтавчанка. На щастя, їх швидко
знайшли, при цьому вони не були травмовані чи обморожені. Рятувальники вкотре
закликають туристів не виходити в гори у період погіршення погодних умов і
значної лавинної небезпеки. Адже нехтування елементарною обережністю може
призвести до трагедії (торік, нагадаємо, у Карпатах загинуло кілька туристів).
Газ — найдешевший ЧитатиЕНЕРГЕТИЧНИЙ провайдер ETG.UA повідомив,
що починаючи з ІІІ кварталу минулого року вартість блакитного палива на
українському ринку впала до позначки 186 доларів за 1 тис. кубометрів — мінімум
для останніх 10 років. На це є три причини: тепла зима; заповнення
європейськими учасниками ринку всіх доступних сховищ через очікування вирішення
«транзитного» питання, після розв’язання якого пропозиція перевищила попит;
коронавірус, унаслідок спалаху якого китайська промисловість, що є основним
світовим споживачем газу, суттєво скоротила виробництво. Експерти заявляють, що
істотного корегування ціни в бік підвищення, вочевидь, не буде.
Iз Заходу — на Схід Читати«УКРЗАЛІЗНИЦЯ» уклала рейтинг напрямків
за популярністю. На першому місці поїзд Ужгород — Лисичанськ, який перевіз
торік 1,17 млн пасажирів. За ним іде потяг Хмельницький — Лисичанськ (1,04 млн
пасажирів). Далі у п’ятірці лідерів Миколаїв — Рівне (816 тисяч пасажирів),
Маріуполь — Львів (808 тисяч пасажирів) та Львів — Бахмут (777 тисяч
пасажирів).
Демонструють прибутковість ЧитатиТОРІК банки заробили, за попередніми
даними, 60 мільярдів гривень — утричі більше, ніж позаторік. Лідер,
безсумнівно, «ПриватБанк» — 32 мільярди гривень. Як підкреслила заступник
голови НБУ К. Рожкова, риторично звертаючись до критиків, «це не надприбутки
держбанків від облігацій внутрішньої державної позики — це реальний прибуток
банківського сектору; якщо подивитись на процентний дохід держбанків, то
інвестовані облігації — це лише 12%». Торік число збиткових банків зменшилося
порівняно з позаминулим роком із 18 до шести. Втім, за словами К. Рожкової,
високі прибутки з об’єктивних причин будуть не завжди, але «це не скасовує того
факту, що банківський сектор сьогодні у відмінному стані».
 Мал. А. Василенка.
|