Архів
Вівторок,
18 лютого 2020 року

№ 12 (19760)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Криниця
  Версія для друку          На головну
  • З приводу

Без жетонів і талонів

Олена БЕГМА.

По всій Україні у громадському транспорті звично оплачують проїзд готівкою. В автобусах, трамваях і тролейбусах купують паперові талони, у метро — жетони. Ця звична практика почала відходити у минуле, адже 17 найбільших українських міст долучились до впровадження безготівкової форми оплати.

ДЕЯКІ вже встигли до найменших деталей спланувати майбутню систему, а інші лише на початку розробки концепції. Але загалом це означає, що в тролейбусах, автобусах і трамваях невдовзі не буде компостерів, паперових квитків і кондукторів, а в метро — жетонів і навіть проїзних. Оплачувати поїздку належатиме тільки спеціальним електронним квитком у вигляді пластикової карти. І він буде єдиний для всіх видів громадського транспорту.

Для більшості тих, хто звично платить за проїзд гривнями, словосполучення «електронний квиток» поки що малозрозуміле. Тим часом уже з квітня на нову систему оплати проїзду обіцяє повністю перейти столиця, яку щодня відвідують мільйони співвітчизників з інших регіонів. Про те, що треба буде зробити, щоб проїхати в столичному автобусі, тролейбусі чи метро, у КМДА заздалегідь опублікували наступне роз’яснення-рекомендацію.

У квитковій касі на зупинці чи станції метро купити за окрему плату — наразі це 50 грн (це гроші тільки за картку, за поїздки сплачується окремо) — електронну картку. Вона розміром із банківську і діє за її принципом: поклавши на неї певну суму, надалі можна буде розплачуватися за одну, дві чи скількись там поїздок. У кожній картці на зворотному боці під штрих-кодом є власний унікальний номер, саме його і потрібно вводити в додатки і термінали для поповнення. Цей електронний квиток застосовується у всіх видах громадського транспорту. Пасажиру автобуса, трамвая чи тролейбуса буде достатньо просто прикласти його до «зчитувального вікна» валідатора, розташованого біля дверей, а у метро — до турнікета. Проїзд оплачений.

Водночас залишиться можливість оплатити проїзд з допомогою банківської картки з технологією. Щоправда, у столиці це поки що доступно тільки в метро і на фунікулері.

А як буде з пільговиками? Отримати електронний квиток вони матимуть можливість безкоштовно, засвідчуватимуть також через валідатор. Це буде так званий «нульовий квиток» для пільгових категорій. У зв’язку з цим до 31 березня 2020 року у зв’язку з нововведенням студенти та учні столичних навчальних закладів мають отримати електронні студентські та учнівські квитки. Водночас пільговики-кияни отримуватимуть безкоштовні поїздки на картку киянина та валідуватимуть її у транспорті. Втім, так і не зрозуміло, як бути пільговику, який приїде до Києва з Вінниччини чи Миколаївщини? Питання залишається відкритим.

Разом із тим хоч до визначеного Києвом тотального запровадження інновації ще півтора місяця, з електронними квитками зіткнулись чимало гостей столиці, адже на багатьох станціях метро вже не продають жетони. Там у вестибюлях стоять спеціальні автомати для продажу і поповнення е-квитків. Окрім цього, електронні квитки продаються в кіосках «Преса» і в Т-кіосках.

До речі, а чи залишаться одноразові квитки? Мабуть, це найголовніше питання, яке хвилює киян і гостей столиці. Адже ті, хто рідко їздить в громадському транспорті, не хочуть купувати картку. У київському метрополітені в боксах для самообслуговування також можна буде купити одноразовий квиток для проїзду. Функціонуватиме він так само, як і єдиний електронний квиток, — потрібно буде просто піднести його до валідатора. Варто уточнити, що такі паперові квитки будуть тільки в метро, ​​а у всіх інших видах муніципального транспорту одноразові квитки перейдуть виключно в електронний формат. Тому, маючи на руках лише готівку, у наземному транспорті ви не зможете оплатити проїзд. Доведеться або сподіватися на те, що вас не зловить контролер, або платити чималий штраф.

Нас запевняють, що електронний квиток — це передовсім зручність і комфорт для пасажира. А також спосіб виведення величезної суми готівки з «тіні». І ще багато переваг називають. Усе це так, але…

Новація ніби й актуальна, а впроваджується, як кажуть, не як у людей. Узяти хоча б Київ, де за е-картку пасажирам доводитьтся сплачувати чималі гроші — 50 гривень. При цьому ця картка поверненню не підлягає і гроші за неї пасажиру не відшкодують. У багатьох містах світу діє система єдиного електронного квитка. Проте скрізь пасажиру, який хоче повернути е-картку, повертають за неї і заставні гроші.

Водночас електронний квиток не розв’язує болючої проблеми із тіньовими схемами приватних перевізників, які безконтрольно збирають із пасажирів готівку і вкрай рідко видають талони. Зрозуміло, що жоден із них не захоче встановлювати валідатори у салонах маршруток, щоб мати прозору звітність про реальний пасажиропотік.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Перспективи туманні
Читати
Набирають заручників?
Читати
Заробили більше
Читати
Ловитимуть «на живця»
Читати
Будьте обережні!
Читати
Газ — найдешевший
Читати
Iз Заходу — на Схід
Читати
Демонструють прибутковість
Читати





Мал. А. Василенка.

При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове