Архів
Вівторок,
24 вересня 2019 року

№ 75 (19722)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Соняшник

Соняшник № 758

Наш куточок для синів і дочок

Куточок підготувала Олена КОЩЕНКО. Малював Олексій КОХАН.


Версія для друку          До списку статтей
  • Це цікаво

Гвинтокрил Сікорського

На фото: Ігор Сікорський на борту Sikorsky R-4 — першого гелікоптера, що серійно випускався в США. 1942 р.

14 вересня виповнилося рівно 80 років, відколи вперше здійнявся в небо вертоліт.

ХТО і коли придумав цей літальний апарат з крильми-лопатями? Машину, здатну без пробігу злітати й сідати не тільки із землі, а й із палуби корабля, платформи вантажівки, даху? Машину, здатну довго зависати на одному місці, обертатися довкруг своєї осі й летіти зі швидкістю до 350 кілометрів за годину?

Ще багато сторіч тому китайці майстрували іграшки, що здіймалися в повітря на розкручених лопатях. Але першу серйозну конструкцію «гвинтольота» розробив 1489 року італійський учений та інженер Леонардо да Вінчі. Зберігся малюнок вигаданого ним апарата з гвинтоподібним крилом, яке мало піднімати машину, вгвинчуючись у повітря, мов шуруп. Однак то були просто креслення, ідеї.

Не лише створив креслення, а й сконструював вертоліт наш земляк Ігор Сікорський. Він народився 1889 року в Києві, з дитинства марив технікою. 1907 року вступив до Київського політехнічного інституту. Там організував студентське авіаційне товариство і почав роботу із найнезвіданішого на той час — з вертольота. 1909 року на задвірках будинку, в якому жив, за гроші, позичені в старшої сестри, він збудував перший у світі безпілотний вертоліт — «С-1», на якому встановив привезений із Парижа двигун потужністю 20 кінських сил. Цього було очевидно замало для такої машини. Тож диво-вертоліт лише піднімався над землею і зависав на невеликій висоті.

Наступного року Ігор Сікорський склав новий гвинтокрил. Але й він з якихось технічних причин не полетів. Молодий конструктор був у розпачі й губився у здогадках: що він робить не так? На жаль, ніхто зі старших товаришів не міг дати йому слушну пораду, оскільки ніхто про гвинтокрили взагалі нічого не знав. Натомість усі захоплювалися аеропланами. Послідував за ними і Сікорський. Та так захопився новою справою, що закинув навчання в інституті.

Свій перший літак Сікорський вивів на старт у квітні 1910 року. Проте й він лише підстрибував. Другий уже летів, але тільки по прямій. Затим були третій, четвертий і нарешті вдалий п’ятий — «С-5», на якому 1911 року конструктор і склав іспит на звання пілота-авіатора.

Одна за одною з’явилися нові моделі літаків, на яких конструктор-пілот бив рекорди і вигравав змагання. Дуже скоро його ім’я стало відомим. 1912 року 23-річному винахідникові навіть довірили посаду головного конструктора авіаційного відділу Петербурзького вагонного заводу «Руссо-Балт», де він продовжував проектувати літаки, які дивували світ.

А тоді, 1917 року, відбулася Жовтнева революція, після якої авіабудування в Росії практично занепало. Ще й почалися роки більшовицького терору — полювання на «інакомислячих». І Сікорський вирішив тікати з країни. В березні 1918 року він пробрався до Мурманська і на англійському кораблі відплив до британських берегів. Згодом, на початку 1919 року, подався до США, як потім сам написав, «з 600 доларами в кишені й твердим наміром повернутися в авіацію».

Чотири роки емігрант Сікорський заробляв на життя у США шкільним учителем математики. Нарешті 1923-го спромігся зареєструвати фірму «Sikorsky Air Engineering». В ангарі на території птахофабрики в Лонг-Айленді, працюючи саморобними інструментами і використовуючи брухт для заготовок, він разом із невеликою групою таких, як і сам, емігрантів почав будувати літаки, один із котрих — «S-40» згодом уперше перетнув Атлантику і прославив конструктора.

В Америці Сікорський не полишав мрії збудувати вертоліт. 1931 року подав заявку і 1935-го одержав патент на літальний апарат нової конструкції. То був одногвинтовий вертоліт «VS-300», який і здійснив перший успішний політ 14 вересня 1939 року. На ньому літав сам конструктор. 1942 року міністерство оборони США дозволило Ігорю Сікорському провести офіційні випробування «VS-300». Те, що побачили офіцери, вразило їх. Вертоліт виявився легкою, маневреною і надійною машиною, що «вміла» знімати кільця зі стовпа, перевозити з місця на місце кошик із сирими яйцями, не розбивши жодного, спускати на землю драбину і зависати в одному положенні, поки по ній у кабіну не забереться людина. Наступного року вертоліт Сікорського запустили у виробництво. Так наш славний земляк Ігор Сікорський здійснив мрію життя. До речі, під час Другої світової війни апарати Сікорського були єдиними вертольотами, котрі використовували країни антигітлерівської коаліції.

Версія для друку          До списку статтей

Загадка

Що то за голова виросла на городі, що лиш зуби й борода?

 

Перевір свою увагу

Знайди між малюнками 22 розбіжності.

 

  • Криптограма

Добери ключі

Перед вами зашифрований повчальний вислів Софокла, давньогрецького мудреця, який жив близько 496-406 років до нашої ери. Спробуйте його прочитати. Цифри треба замінити буквами, щоб утворилися слова. Певній цифрі відповідає певна буква. Слова-підказки — нижче.

 

При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове