Архів
Вівторок,
6 листопада 2018 року

№ 85 (19632)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Вербиченька
  • За рубежем
Політика компромісів у дії

ВЕЛИКА БРИТАНІЯ тимчасово залишиться у Європейському митному союзі після Brexit.

Докладніше...
Правляча партія втрачає популярність

ПОЛЬЩА. Завершився другий тур місцевих виборів.

Докладніше...
Потужні санкції

США запровадили найжорсткіші за всю історію санкції проти Ірану.

Докладніше...
Вічно непримиренні таліби

АФГАНІСТАН. Таліби знову атакували блокпости у центральній провінції Газні.

Докладніше...
На скрижалях світової історії

ФРАНЦІЯ і НІМЕЧЧИНА спільно проводять урочистості на честь 100-річчя закінчення Першої світової війни.

Докладніше...
Відмовились від суверенітету

У НОВІЙ КАЛЕДОНІЇ не підтримали незалежність від Франції.

Докладніше...
Усім статуям статуя

ІНДІЯ. У штаті Гуджарат установили найвищу статую у світі.

Докладніше...
Версія для друку          На головну

Готуйтесь: новий етап пенсійної реформи

Олена КОЩЕНКО.

Національна комісія з цінних паперів і фондового ринку підготувала законопроект про новий етап пенсійної реформи — запровадження обов’язкової накопичувальної системи.

«Ощасливлять»
поки що не всіх

ФАКТИЧНО це буде друга пенсія, на яку на початках із зарплати працюючого додатково вираховуватимуть 2% заробленого. У перспективі цей відсоток має зрости до 15.

Безсумнівно, у країні гостро постала проблема пошуку ще одного джерела пенсійних надходжень. Уряд вважає, що правильним кроком у бік її розв’язання є запровадження накопичувальної пенсійної системи, за якої громадяни самі почнуть відкладати на майбутні виплати, заощаджуючи із заробленого впродовж життя. Стартувати другий рівень пенсійної системи має 1 січня 2019-го. Проте досі в уряді точаться дискусії щодо початкових розміру відрахувань та віку, з якого вони стануть обов’язковими.

Згідно з базовим варіантом, внески мають стягувати з усіх, хто молодше 35 років. Проте, як свідчить статистика, таких працюючих у країні настільки мало, що навряд чи їхніми коштами можна буде «залатати» навіть не дірки, а вже справжню прірву в бюджеті ПФУ. Тому в уряді пропонують розширити віковий діапазон хоча б до 45-ти. За обрахунками Мінфіну, це дасть помітний ефект. В іншому разі, страхають урядовці, суспільство приречене на хронічні затримки з виплатами пенсій. Можливо, навіть тривалі у часі.

Обіцяють: грошима розпоряджатимешся сам

ЗГІДНО із задумом «нагорі», наші «пенсійні» гроші збиратимуть і накопичуватимуть на своїх рахунках фінустанови, визначені державою як «учасники накопичувальної пенсійної системи». Це буде такий собі гривневий депозит із поповненням — щомісячними обов’язковими внесками. Тільки без гарантованого державою прибутку.

Хоча наголошується, що основним завданням цієї поки що не до кінця зрозумілої фінансової структури буде «примноження внесків за рахунок інвестування». Не тільки у перспективні національні проекти, а й у розвинені фінансові ринки Європи та Америки — в акції, облігації або золото. Теоретично при цьому проценти мають перекривати девальвацію нацвалюти. А якщо пощастить, то навіть примножити для людини прибавку до відкладеної ним пенсії.

На початковому етапі працевлаштований українець щомісяця відраховуватиме 2% заробітку. Проте якщо впродовж року його оклад зросте бодай на 5%, ставка відрахувань на другу пенсію автоматично підвищиться ще на відсоток. І так — доти, доки вона не досягне граничних 15%. І це, зважте, не враховуючи сум за єдиним соціальним внеском, котрі зараз платяться на пенсію за солідарною системою.

Подібні накопичувальні пенсійні системи давно й успішно працюють у більшості країн ЄС та в США. Головною особливістю другої пенсії є те, що громадянин не лише сам заробляє собі на старість, а й розпоряджається накопиченим. У нас буде так само, обіцяють в уряді: після досягнення певного віку пенсіонер зможе подати заяву до Пенсійного фонду й оформити виплати у трьох варіантах: пожиттєво, на певний термін (але не менш як на 15 років) або ж просто забере ці гроші. При цьому він у звичному порядку паралельно отримуватиме соціальну пенсію.

Розмір щомісячних виплат планується індивідуальний і залежатиме від накопиченої суми. Її можна буде заповісти, поділити між спадкоємцями. Останні ж, коли настане час оформлювати спадщину, зможуть відразу її забрати або перевести на власний накопичувальний пенсійний рахунок. У разі важкого захворювання, що призведе до інвалідності, українець матиме право «забрати свої заощадження дочасно». А якщо подібний діагноз поставлять члену сім’ї, пенсіонер зможе переоформити на нього частину власних накопичень…

Проте гарантій — жодних

ЗДАВАЛОСЬ би, все розписано з турботою про гідне життя українських громадян на заслуженому відпочинку. Втім, чимало експертів критикують законопроект. І передовсім указують на правові пастки і двозначності.

Так, у документі записано, що, виходячи на заслужений відпочинок, можна буде забрати «до 100% пенсійних накопичень». Юристи звертають увагу на доволі абстрактне слово «до». При цьому в законопроекті ніде не сказано, що пенсіонеру, платнику внесків, цю суму мають повернути на його першу ж вимогу.

Не випадає сумніватися, що Пенсійний фонд неохоче розставатиметься з накопиченими внесками. Тож не виключено, що чиновники на місцях на власний розсуд тлумачитимуть оце «до».

І це далеко не єдина проблема масштабної пенсійної реформи. Адже законодавці жодним чином не залагодили вкрай важливе питання — інвестиційних ризиків. З одного боку, учасників накопичувальної системи контролюватиме Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, а з іншого — немає жодних державних гарантій захисту народних заощаджень. Питання руба: а якщо інвестиційний фонд, де «працюють» гроші пенсіонера, збанкрутує?

Щодо вкладів у банках, то держава гарантує оплату їх до 200 тисяч гривень від імені Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а в пенсійній системі другого рівня подібного державного захисту ВЗАГАЛІ не передбачено. Натомість прописані всілякі «штрафні санкції» за затримку сплати внесків, вимоги до учасників накопичувальної пенсійної системи… Чи не вийде так, як уже не раз траплялось із банками, зокрема й державними? Імовірно, у певний момент почнеться чистка учасників накопичувальної пенсійної системи, а акумульовані кошти дивним чином «розчиняться» й опиняться на офшорних рахунках власників або кураторів цих самих ліцензійних «учасників накопичувальної пенсійної системи». Із 1990-х до сьогодні в Україні збанкрутувало дві сотні банків, через що десятки мільйонів громадян невідворотно втратили свої накопичення. При цьому немає відомостей про гучні розслідування і результати роботи правоохоронних органів, яким вдалося б повернути гроші, вкрадені з банків-банкрутів. Де гарантія, що з пенсійними накопичувальними фондами (які також проводитимуть ризиковані фінансові операції) цього ніколи не станеться? Жодної.

До того ж на нинішній час до такої масштабної реформи не готовий сам фондовий ринок України. При цьому, хочеться додати, всі фінансові провали реформи за всіх її плюсів знову повісять на рядових громадян. Бо в Україні на сьогодні нема фінансової «страхувальної подушки», щоби здійснити успішний перехід на правильні пенсійні рейки.

МММ знову повертається?

А САМЕ без надійної фінансової страховки у державному Резервному фонді, як одностайно застерігають експерти, подібну реформу проводити взагалі не можна. І згадують чимало прикладів з європейської практики, коли таке реформування не дало позитивного результату, залишивши людей практично ні з чим.

Тому формат банківського накопичення від держави суспільством сприймається далеко не однозначно. Більшість не хоче довіряти свої гроші державі — накопичувати на старість другу пенсію. Що підтверджують коментарі у соціальних мережах. Ось найтиповіший.

«Примусова пенсія? Що ж, наші гроші будуть у «надійних» руках. Схоже, МММ знову повертається. А ви, владці, не забагато на себе берете? Людей уже й так вичавили, ще вам 15% давай. Щось немає бажання грати в лотерею з мафіозною державою».

Погоджуються й експерти. «Вибраний шлях — це урізання уже зараз доходів громадян, які й так невеликі. Щоби реалізувати таку реформу, треба 10 років цілеспрямовано накопичувати кошти у Резервному фонді й використовувати їх для покриття дефіциту при переході на накопичувальну пенсійну систему. Без такого запасу реформа приречена», — переконаний виконавчий директор Центру соціально-економічних досліджень «CASE Україна» Дмитро Боярчук. Важко із ним не погодитись.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Хочуть торгувати
Читати
Найкраще — на експорт. А що собі?
Читати
Закликають утеплятися
Читати
Розмінування триває
Читати
Під орудою «старшого»
Читати
Справи церковні
Читати
Можемо втратити території
Читати






При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове