Архів
Вівторок,
22 листопада 2016 року

№ 102 (19434)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Пост здоров’я

Пост здоров’я

Cторінку підготував Микола ЮРЧИШИН.


Версія для друку          До списку статтей
  • На прийомі у спеціаліста

Дитячі стреси

Розмову вів

Микола ЮРЧИШИН.

Нині українські лікарі б’ють на сполох, констатуючи зростаючу кількість дітей, котрі страждають від стресів. Через що вони виникають і чим це загрожує в майбутньому? Про це розмова з доцентом кафедри дитячих і підліткових захворювань Національної медичної академії післядипломної освіти імені П. Л. Шупика, педіатром вищої категорії кандидатом медичних наук О. В. СОЛДАТОВОЮ.

— Оксано Володимирівно, з якого віку в дітей можуть виникати стреси?

— Почну з того, як їх звести до мінімуму. Для нормального розвитку дитини, її хорошого психоемоційного стану важливі насамперед приязні стосунки у родині. До малюка потрібно ставитися з великою любов’ю лише за те, що він є. Аби дитина почувалася щасливою, їй необхідний постійний тактильний контакт із батьками, братами і сестрами, бабусями і дідусями тощо. Велику роль відіграють і доброзичливі стосунки між членами родини, відсутність нав’язування дитині стереотипів. Усе це, безумовно, сприяє легкій адаптації до умов організованого дитячого колективу. Адже саме в дитячому садку малюк зазвичай відчуває перший стрес, бо потрапляє в умови жорсткого розпорядку, також можуть виникати конфліктні ситуації з однолітками, вихователями. Такі стани посилюються згодом у школі, коли інколи дитина ще фізично не готова довго сидіти на уроці, практично не рухаючись. А тут ще й оціночні чинники можуть мати негативний вплив. І якщо в сім’ї до цього був нормальний мікроклімат, то й адаптація відбуватиметься добре. Коли ж дитині не приділяють належної уваги, вона була свідком постійних лайок, а то й бійок між батьками, то її адаптація проявлятиметься у зміні поведінки. Дитина стає грубою, може спричинювати конфліктні ситуації, замикатися в собі, перебувати у віртуальному, комп’ютерному, світі, не допомагати батькам, навіть мучити тварин. Такі стресові чинники порушення адаптації матимуть негативне значення і сприятимуть формуванню шкідливих звичок.

— Які ще фактори впливають на психічний стан дитини?

— Найтяжчими є природні стихійні лиха, пожежі, смерть когось із близьких, скрутне матеріальне становище, розлучення батьків, відрив дитини, особливо у ранньому віці, від матері. Останній може бути пов’язаний не лише з розлученням батьків, а й із тим, що мама багато часу проводить на роботі, а вихованням дитини займаються бабусі, няньки. А малечі потрібне саме мамине піклування.

Особливої уваги нині потребують малюки, переселені із зони АТО. На цих дітях позначилися стреси, яких вони зазнали там, удома, ховаючись із батьками від обстрілів по підвалах. Це дуже важкі негативні чинники.

Інша річ — так званий фізіологічний стрес. Він потрібен кожній дитині для її розвитку, бо мобілізовує сили. Відтак неповнолітній може безболісно адаптуватися до змін, які чекають у дорослому житті. Але якщо стресові чинники мають місце постійно, це викликає протидію у вигляді гніву, конфліктів тощо. Якщо стрес діятиме і далі, то вступить у третю фазу безадаптації, при якій дитина стає байдужою до всього.

— Очевидно, саме тому в підлітковому віці існує великий ризик формування так званої залежності.

— Безумовно — у вигляді вживання алкоголю, тютюнопаління. Щоб уникнути проблем, підлітки намагаються таким чином хоч на якийсь час поліпшити психоемоційний стан, не помічаючи, що вступають у стадію формування патологій. Це неврози, виразкові хвороби шлунка, дванадцятипалої кишки, хронічний головний біль, прояви вегетосудинної дисфункції тощо.

— Кажуть, що під час стресу знижується рівень магнію в організмі.

— Абсолютно правильно. Це доведено багатьма дослідженнями. А відбувається це тому, що нейтралізуються нейрогормональні механізми, що призводять до підвищеного виведення цього мікроелемента нирками. При цьому порушуються процеси, що сприяють підтриманню нормального рівня магнію. А відтак змінюється функціонування центральної нервової системи. Недарма магній називають природним транквілізатором. Коли його достатньо, нервова система менш збудлива, що є дуже важливим чинником.

Проявами нестачі магнію є стомлюваність, дратівливість, порушення пам’яті, сну. При цьому існує чітка залежність між рівнем цього мікроелемента і проявами емоційних порушень — від незначних до таких симптомів, як мігрень, фобії. Тому для профілактики залежних форм поведінки, як уже мовилося, є хороший психоемоційний стан та мікроклімат у родині. Поповнити магній в організмі можуть у деякій мірі продукти — волоські горіхи, кунжут, гречка, пшеничні висівки, какао.

Версія для друку          До списку статтей
При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове